تعبیر دیدن خواب های تکراری


تعبیر دیدن خواب های تکراری

Image result for ‫تعبیر خواب‬‎
  
اگر رویاهای خود را یادداشت یا ثبت و ضبط می‌کنید به زودی بر شما روشن خواهد شد که برخی از شخصیت‌ها و مکان‌های رویا بارها و بارها در رویاهای بعدی تکرار می‌شوند.  این تکرار‌ها انواع مشخصی دارند. داستان یا ماجرای خاصی از دوران کودکی شما آغاز می‌شود و در طول زندگی‌تان ادامه می‌یابد - چه بدون تغییر و چه با تغییرات تدریجی مجموعه رویاها. این موضوع نیز امکان پذیر است که بخشی از زمان و مکان رویای شما تکرار شود، مثلا خانه‌ای که هر بار در رویا می‌بینید اما در هر رویا جزئیات کمی تفاوت می‌کنند. گاهی این مجموعه رویاهای تکرار شونده پس از اتمام دوره‌ای و یا رخداد خاصی در زندگی شما ، از قبیل بلوغ و ازدواج آغاز می‌شوند. داستان این رویاها چنانچه در مثال هم آمده است شامل احساس اضطراب و یا هر جنبه دیگری از تجربه شما نیز هست. 

چون نگرش و رفتار بدون تغییر باقی می‌ماند، رویایی که بازتاب آن است نیز یکسان باقی می‌ماند. شایان ذکر است که در افرادی که با تکنیک‌هایی رویاهای خود را بررسی می‌کنند تکرار رویا متوقف می‌شود زیرا ایشان با عادات رفتاری و اضطراب خود روبرو شده آن‌ها را تغییر می‌دهند.

دلایل دیدن مکرر یک خواب (محیط کار)


اما هنگامی که فقط محیط کار در رویا تکرار شونده است و بقیه عناصر تغییر می‌کنند، اوضاع متفاوت است. ما بارها و بارها از کلمات یکسانی در سخنان خود استفاده می‌کنیم اما هر جمله با جمله دیگر متفاوت است. محیط یا شخصیتی در رویا نمایانگر بخشی از وجود رویابین است اما رویدادهای مختلفی که در پیرامون آن می‌گذرند نشان از رشد روانی و تجربه ما دارند. وقتی تغییری در کار نباشد، نشان آن است که بخشی از ذهن یا عواطف ما گرفتار عادت یا واکنش‌های عادتی شده است.

برخی از رویاهای تکرار شونده را می‌توان با دریافت اطلاعاتی از آن‌ها به سادگی متوقف کرد.

مثال: زنی رویای تکرار شونده‌ای از دوران کودکی‌اش می‌دید که از روی نرده‌هایی در شهر دوران کودکی‌اش می‌پرد. او همیشه پریشان و خیس عرق از این رویا بیدار می‌شدو او در چهل سالگی با خواهرش درباره این رویا صحبت کرد. پاسخ خواهرش این بود: اینکه چیزی نیست. مگر یادت رفته وقتی بچه بودیم و تو حدودا چهارساله بودی که یک مشت پسر دنبال ما گذاشته بودند و ما از روی نرده‌ها پریدیم و من فریاد زدم دست از سرما بردارید، مادر ما مرده است. آن‌ها هم ما را رها کردند و رفتند اما تو باید صورت خودت را می‌دیدی. وقتی آن زن دریافت که هراس شبانه مربوط به از دست دادن مادرش بوده است. رویا دیگر تکرار نشد.

رویاهای تکرار شونده نشان می‌دهند که بخشی از فرآیندهایی که در رویا نهفته، دارای خاصیت خود تنظیمی و خود ایستایی است. رویا می‌کوشد تا عواطف یا موقعیت‌های مشکل آفرین را به ذهن آگاه رویابین برساند تا آسیب حاصل از ضربه روحی یا دشواری نهفته در رویا را حل و فصل کند.

منبع: 
کتاب فرهنگ تفسیر رویا - تونی کریسپ / ترجمه: امیر حسین میرزائیان